Abstract The Digital Garden: an innovative teaching experience at the Higher Education Institute Francesco Selmi (Modena, Italy). During the school year 2019/20, the Institute F. Selmi promoted the Gi@rdino Digit@le (Digital Garden) Project, aimed at students attending the second/third years. The project allowed part of the school’s green area to be restored, thus creating a botanical itinerary dedicated to the knowledge and enhancement of local flora. In this digital garden, smartphones and tablets are means to establish relationships with the natural environment and plants. In fact, QR codes are positioned along the botanical itinerary, allowing access to an online platform created by the students containing multimedia material. Apart from the school community of the Institute F. Selmi, the botanical itinerary can be visited by students from other schools and by all citizens.

Riassunto Nel corso dell’anno scolastico 2019/20, l’IIS F. Selmi di Modena ha promosso il progetto Gi@rdino Digit@le rivolto a studenti e studentesse frequentanti il secondo/terzo anno dell’indirizzo tecnico. Il progetto ha permesso di riqualificare una parte dell’area verde scolastica realizzando un percorso botanico dedicato alla conoscenza e alla valorizzazione della flora autoctona. Nel Gi@rdino Digit@ le, smartphone e tablet sono strumenti per relazionarsi con l’ambiente naturale e con le piante: lungo il percorso botanico sono stati posizionati dei QR code che permettono di accedere ad una piattaforma on-line, realizzata dagli alunni, contenente materiali multimediali di approfondimento. Oltre che dalla comunità scolastica dell’IIS F. Selmi, il percorso didattico può essere visitabile da studenti di altre scuole ed è a disposizione dei cittadini.

Il Gi@rdino Digit@le: un’esperienza didattica innovativa dell’Istituto di Istruzione Superiore “Francesco Selmi” di Modena / Pirondini, Andrea; Buldrini, Fabrizio; Sgarbi, Elisabetta. - In: ATTI DELLA SOCIETÀ DEI NATURALISTI E MATEMATICI DI MODENA. - ISSN 0365-7027. - 152:(2021), pp. 263-272.

Il Gi@rdino Digit@le: un’esperienza didattica innovativa dell’Istituto di Istruzione Superiore “Francesco Selmi” di Modena

Fabrizio Buldrini;Elisabetta Sgarbi
2021

Abstract

Abstract The Digital Garden: an innovative teaching experience at the Higher Education Institute Francesco Selmi (Modena, Italy). During the school year 2019/20, the Institute F. Selmi promoted the Gi@rdino Digit@le (Digital Garden) Project, aimed at students attending the second/third years. The project allowed part of the school’s green area to be restored, thus creating a botanical itinerary dedicated to the knowledge and enhancement of local flora. In this digital garden, smartphones and tablets are means to establish relationships with the natural environment and plants. In fact, QR codes are positioned along the botanical itinerary, allowing access to an online platform created by the students containing multimedia material. Apart from the school community of the Institute F. Selmi, the botanical itinerary can be visited by students from other schools and by all citizens.
2021
152
263
272
Il Gi@rdino Digit@le: un’esperienza didattica innovativa dell’Istituto di Istruzione Superiore “Francesco Selmi” di Modena / Pirondini, Andrea; Buldrini, Fabrizio; Sgarbi, Elisabetta. - In: ATTI DELLA SOCIETÀ DEI NATURALISTI E MATEMATICI DI MODENA. - ISSN 0365-7027. - 152:(2021), pp. 263-272.
Pirondini, Andrea; Buldrini, Fabrizio; Sgarbi, Elisabetta
File in questo prodotto:
Non ci sono file associati a questo prodotto.
Pubblicazioni consigliate

Licenza Creative Commons
I metadati presenti in IRIS UNIMORE sono rilasciati con licenza Creative Commons CC0 1.0 Universal, mentre i file delle pubblicazioni sono rilasciati con licenza Attribuzione 4.0 Internazionale (CC BY 4.0), salvo diversa indicazione.
In caso di violazione di copyright, contattare Supporto Iris

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/11380/1259218
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact