Virtual Mobility (VM) stands for institutional ICT-supported activities that trigger or facilitate international collaborative experiences in the context of teaching and learning. Some research experiences report the need to enhance Virtual Mobility based on open education principles. Open education is understood as a mode of undertaking education using digital technologies, included OERs and MOOCs. The goal of the present paper is twofold: first, we describe the quality framework for OERs and MOOCs adopted in the Erasmus+ project Open Virtual Mobility for OER and MOOC; secondly, we present an application of the quality approach in a case study in which experience data from 11 MOOC learners were collected and analyzed to improve its quality

La mobilità virtuale (VM) è definita come l’insieme di attività supportate da ITC, organizzate a livello istituzionale, che realizzano o facilitano esperienze collaborative internazionali, in un contesto di insegnamento e apprendimento. Alcune esperienze di ricerca segnalano la necessità di sostenere la mobilità virtuale seguendo i principi dell’Educazione Aperta. L’Educazione Aperta è un approccio educativo che valorizza l’uso di tecnologie digitali, quali OER e MOOC. L’obiettivo del presente lavoro è duplice: in primo luogo, descrivere l’approccio teorico alla qualità adottato all’interno del progetto Erasmus+ Open Virtual Mobility per OER e MOOC; in secondo luogo, presentare un’applicazione dell’approccio alla qualità attraverso uno studio di caso nel quale sono stati raccolti e analizzati i dati sull’esperienza di 11 utenti di un MOOC al fine di implementarne la qualità.

Assessing a MOOC users experience in a virtual mobility project: preliminary results for quality enhancement / Poce, Antonella; Amenduni, Francesca; Rosaria Re, Maria; De Medio, Carlo. - In: ITALIAN JOURNAL OF EDUCATIONAL TECHNOLOGY. - ISSN 2532-7720. - 28:1(2020), pp. 62-76. [10.17471/2499-4324/1126]

Assessing a MOOC users experience in a virtual mobility project: preliminary results for quality enhancement

Antonella Poce;
2020

Abstract

Virtual Mobility (VM) stands for institutional ICT-supported activities that trigger or facilitate international collaborative experiences in the context of teaching and learning. Some research experiences report the need to enhance Virtual Mobility based on open education principles. Open education is understood as a mode of undertaking education using digital technologies, included OERs and MOOCs. The goal of the present paper is twofold: first, we describe the quality framework for OERs and MOOCs adopted in the Erasmus+ project Open Virtual Mobility for OER and MOOC; secondly, we present an application of the quality approach in a case study in which experience data from 11 MOOC learners were collected and analyzed to improve its quality
2020
28
1
62
76
Assessing a MOOC users experience in a virtual mobility project: preliminary results for quality enhancement / Poce, Antonella; Amenduni, Francesca; Rosaria Re, Maria; De Medio, Carlo. - In: ITALIAN JOURNAL OF EDUCATIONAL TECHNOLOGY. - ISSN 2532-7720. - 28:1(2020), pp. 62-76. [10.17471/2499-4324/1126]
Poce, Antonella; Amenduni, Francesca; Rosaria Re, Maria; De Medio, Carlo
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
document.pdf

Open access

Tipologia: Versione pubblicata dall'editore
Dimensione 1.93 MB
Formato Adobe PDF
1.93 MB Adobe PDF Visualizza/Apri
Pubblicazioni consigliate

Licenza Creative Commons
I metadati presenti in IRIS UNIMORE sono rilasciati con licenza Creative Commons CC0 1.0 Universal, mentre i file delle pubblicazioni sono rilasciati con licenza Attribuzione 4.0 Internazionale (CC BY 4.0), salvo diversa indicazione.
In caso di violazione di copyright, contattare Supporto Iris

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/11380/1228128
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact