The online laboratory Introduction to Experimental Research is an example of blended learning carried out at Roma Tre University. This contribution looks at both the impact of the experience on the results of students who enrolled the module at the beginning of the initiative in 2003, and the level of satisfaction of the students who attended the course three years after its start. In particular, part of the work is devoted to the national project which allowed the start of the module itself. The project (A Prin project - Project of National Relevant Interest) was actually funded by the government and aimed at defining the role of e-learning withing higher education environments. It was carried out by eight different research units located all over the country. In the above framework, Roma Tre University had developed its own research carrying out an experimental programme at the module of Educational Research - faculty of Primary Education. The experiment, which began thanks to the initial contribution of the ministry, is now in its third year and, as described in the full paper, meets various needs frequently put forward by the students. It also demonstrates that fieldwork, given the geographical and procedural complexity of education, can contribute effectively to the improvement of the quality of university teaching.
Il laboratorio on line "Introduzione alla Ricerca Sperimentale" è un esempio di didattica in forma mista realizzato presso l'Università Roma Tre.Questo contributo illustra sia l'impatto dell'esperienza sui risultati degli studenti che hanno frequentato il modulo all'inizio dell'iniziativa nel 2003, sia il livello di soddisfazione degli studenti che hanno fruito del corso nei tre anni successivi l'avvio iniziale. In particolare, parte del lavoro è rientrato nell'attività prevista dal progetto nazionale che ha consentito la creazione del modulo stesso. Il progetto (un PRIN -Progetto di Rilevante Interesse Nazionale) è stato infatti finanziato dal governo e mirava a definire il ruolo dell'e-learning nella didattica universitaria. E' stato condotto da 8 unità di ricerca collocate sull'intero territorio nazionale. In tale contesto Roma Tre ha sviluppato il proprio programma di ricerca sperimentale presso il corso di Ricerca Educativa - Facoltà di Scienze della Formazione - Corso di Laurea in Formazione Primaria. L'esperimento, che è stato avviato grazie all'iniziale contributo ministeriale, è al suo terzo anno di attività, e, come descritto nell'articolo, soddisfa vari bisogni spesso evidenziati dagli studenti. Dimostra inoltre che il lavoro sul campo, considerata la complessità geografica e procedurale delle pratiche educative, può contribuire efficacemente al miglioramento della qualità della didattica universitaria.
Procedure di blended learning all’Università di Roma Tre. Il laboratorio a distanza Introduzione alla Ricerca Sperimentale.” / Poce, A. - In: CADMO. - ISSN 1122-5165. - 15:1(2007), pp. 73-86.
Procedure di blended learning all’Università di Roma Tre. Il laboratorio a distanza Introduzione alla Ricerca Sperimentale.”
POCE A
2007
Abstract
The online laboratory Introduction to Experimental Research is an example of blended learning carried out at Roma Tre University. This contribution looks at both the impact of the experience on the results of students who enrolled the module at the beginning of the initiative in 2003, and the level of satisfaction of the students who attended the course three years after its start. In particular, part of the work is devoted to the national project which allowed the start of the module itself. The project (A Prin project - Project of National Relevant Interest) was actually funded by the government and aimed at defining the role of e-learning withing higher education environments. It was carried out by eight different research units located all over the country. In the above framework, Roma Tre University had developed its own research carrying out an experimental programme at the module of Educational Research - faculty of Primary Education. The experiment, which began thanks to the initial contribution of the ministry, is now in its third year and, as described in the full paper, meets various needs frequently put forward by the students. It also demonstrates that fieldwork, given the geographical and procedural complexity of education, can contribute effectively to the improvement of the quality of university teaching.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
CAD2007-001011_Poce.pdf
Accesso riservato
Dimensione
709.19 kB
Formato
Adobe PDF
|
709.19 kB | Adobe PDF | Visualizza/Apri Richiedi una copia |
Pubblicazioni consigliate
I metadati presenti in IRIS UNIMORE sono rilasciati con licenza Creative Commons CC0 1.0 Universal, mentre i file delle pubblicazioni sono rilasciati con licenza Attribuzione 4.0 Internazionale (CC BY 4.0), salvo diversa indicazione.
In caso di violazione di copyright, contattare Supporto Iris