In this work I argue that the canonical set up of General Linguistics (GL) courses needs some rethinking. Given the semiotic nature of language and the primacy of living speech, two interrelated problems inside the canon can be pointed out: 1) the marginal role and status of meaning, and a usually stereotyped account of its working, 2) the under track persistence of different forms of written language bias, especially as far as syntax and terminology are concerned. After a short framing of the issues, I will discuss how, as a GL teacher, I am currently trying to solve these two disturbing contradictions.

Insegnare la linguistica generale: un canone saldo o un palinsesto da ripensare? / Calaresu, E.. - (2020), pp. 31-48. ((Intervento presentato al convegno Insegnare Linguistica: Basi epistemologiche, metodi, applicazioni. LIII Congresso Internazionale della Società di Linguistica Italiana (SLI) tenutosi a Como, Università dell'Insubria nel 19-21 settembre 2019 [10.17469/O2104SLI000003].

Insegnare la linguistica generale: un canone saldo o un palinsesto da ripensare?

E. Calaresu
2020-01-01

Abstract

In this work I argue that the canonical set up of General Linguistics (GL) courses needs some rethinking. Given the semiotic nature of language and the primacy of living speech, two interrelated problems inside the canon can be pointed out: 1) the marginal role and status of meaning, and a usually stereotyped account of its working, 2) the under track persistence of different forms of written language bias, especially as far as syntax and terminology are concerned. After a short framing of the issues, I will discuss how, as a GL teacher, I am currently trying to solve these two disturbing contradictions.
Insegnare Linguistica: Basi epistemologiche, metodi, applicazioni. LIII Congresso Internazionale della Società di Linguistica Italiana (SLI)
Como, Università dell'Insubria
19-21 settembre 2019
31
48
Calaresu, E.
Insegnare la linguistica generale: un canone saldo o un palinsesto da ripensare? / Calaresu, E.. - (2020), pp. 31-48. ((Intervento presentato al convegno Insegnare Linguistica: Basi epistemologiche, metodi, applicazioni. LIII Congresso Internazionale della Società di Linguistica Italiana (SLI) tenutosi a Como, Università dell'Insubria nel 19-21 settembre 2019 [10.17469/O2104SLI000003].
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
Calaresu 2020 Insegnare la linguistica generale (Atti SLI 53 Insubria).pdf

Open access

Descrizione: saggio
Tipologia: Versione pubblicata dall'editore
Dimensione 327.68 kB
Formato Adobe PDF
327.68 kB Adobe PDF Visualizza/Apri
Pubblicazioni consigliate

Licenza Creative Commons
I metadati presenti in IRIS UNIMORE sono rilasciati con licenza Creative Commons CC0 1.0 Universal, mentre i file delle pubblicazioni sono rilasciati con licenza Attribuzione 4.0 Internazionale (CC BY 4.0), salvo diversa indicazione.
In caso di violazione di copyright, contattare Supporto Iris

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/11380/1226213
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact