The contemporary notion of ‘family’ has transitioned, culturally and historically, from a single marital nucleus to a model of multiple families, whose internal dynamics and external relationships with society are characterised by greater complexity and variety. Family can be described, thus, as a system: on the one hand, it fulfils a role which is simultaneously biological, psychological, social and cultural, yet it cannot be taken for granted on a pedagogical level, since the family complex can be, to various extents, dysfunctional. On the other hand, the public has the social responsibility to make use of services set up for the support of families and parenting. These services often encounter issues in their development, so their setting up and evolution needs a system of regular monitoring, revisions and supervision that are pedagogically informed, both for their initial creation and in their eventual functioning, in terms of Adult Education. Departing from this context of theoretical restoration of the complexity of the family system, from the critical issues faced by family support services from the initial formation of specialist pedagogy professionals (as a cultural, professional and existential factor) in university and work environments, this article introduces further substantiation by reflecting on data yielded by qualitative research endeavours in the province of Reggio Emilia, operated both in the field of nucleuses emerging from the relationship between families (such as educational environments or systems) and in the services for family education.

La famiglia contemporanea si costituisce, entro una transizione storico-culturale da un prevalente modello nucleare-coniugale a molteplici modelli di “famiglie” caratterizzati da maggiori complessità e variabilità negli equilibri interni e nei rapporti con la società, come un sistema (con una genitorialità sempre più in evoluzione): da un lato, la famiglia esprime e assolve funzioni biologiche, psicologiche, sociali e culturali, senza per questo garantirsi come assoluto pedagogico, perché può essere irrimediabilmente segnata da (e/o può incorporare) cifre di disfunzionalità; dall’altro, conseguentemente, si rende necessario sul piano della co-responsabilità sociale il ricorso al contributo di servizi preposti al sostegno educativo alla famiglia e alla genitorialità che, segnati da costanti problematicità evolutive, necessitano di una cura nella messa a punto del setting (includendo il monitoraggio, la revisione e la supervisione che ne devono supportare la qualità) anche in termini di specifici compiti di sviluppo e di educazione, per ciascuno e tutti i membri, e di formazione iniziale e in servizio delle figure secondo una prospettiva e una professionalità tipicamente pedagogiche e di Educazione degli Adulti. Sulla base delle presenti considerazioni, l’articolo, avvalendosi di istanze teoriche volte alla ricostruzione della complessità della famiglia, degli aspetti critico-problematici dei servizi e della formazione iniziale e in servizio delle figure professionali a valenza pedagogica come fattore culturale-professionale-esistenziale, traduce il tema restituendo alcuni riscontri, emersi da una ricerca qualitativa sul campo nel territorio di Reggio Emilia, in termini di nuclei emergenti dalla rapportualità tra famiglie (come ambienti e/o sistemi educativi) e servizi di educativa familiare.

Famiglia e sostegno educativo alla famiglia e alla genitorialità: tra disfunzionalità e qualità della cura educativa / Cerrocchi, L.; D'Antone, A.. - In: FORMAZIONE & INSEGNAMENTO. - ISSN 2279-7505. - Anno XVIII • Numero 1 • 2020 Vol. I:Anno XVIII • Numero 1 • 2020 Vol. I(2020), pp. 20-35. [10.7346/-fei-XVIII-01-20_03]

Famiglia e sostegno educativo alla famiglia e alla genitorialità: tra disfunzionalità e qualità della cura educativa

Cerrocchi L.
;
D'Antone A.
2020

Abstract

The contemporary notion of ‘family’ has transitioned, culturally and historically, from a single marital nucleus to a model of multiple families, whose internal dynamics and external relationships with society are characterised by greater complexity and variety. Family can be described, thus, as a system: on the one hand, it fulfils a role which is simultaneously biological, psychological, social and cultural, yet it cannot be taken for granted on a pedagogical level, since the family complex can be, to various extents, dysfunctional. On the other hand, the public has the social responsibility to make use of services set up for the support of families and parenting. These services often encounter issues in their development, so their setting up and evolution needs a system of regular monitoring, revisions and supervision that are pedagogically informed, both for their initial creation and in their eventual functioning, in terms of Adult Education. Departing from this context of theoretical restoration of the complexity of the family system, from the critical issues faced by family support services from the initial formation of specialist pedagogy professionals (as a cultural, professional and existential factor) in university and work environments, this article introduces further substantiation by reflecting on data yielded by qualitative research endeavours in the province of Reggio Emilia, operated both in the field of nucleuses emerging from the relationship between families (such as educational environments or systems) and in the services for family education.
2020
Anno XVIII • Numero 1 • 2020 Vol. I
Anno XVIII • Numero 1 • 2020 Vol. I
20
35
Famiglia e sostegno educativo alla famiglia e alla genitorialità: tra disfunzionalità e qualità della cura educativa / Cerrocchi, L.; D'Antone, A.. - In: FORMAZIONE & INSEGNAMENTO. - ISSN 2279-7505. - Anno XVIII • Numero 1 • 2020 Vol. I:Anno XVIII • Numero 1 • 2020 Vol. I(2020), pp. 20-35. [10.7346/-fei-XVIII-01-20_03]
Cerrocchi, L.; D'Antone, A.
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
Cerrocchi, D'Antone (2020), Famiglia e sostegno educativo alla famiglia e alla genitorialità.pdf

Open access

Descrizione: Famiglia e sostegno educativo alla famiglia e alla genitorialità
Tipologia: Versione pubblicata dall'editore
Dimensione 2.9 MB
Formato Adobe PDF
2.9 MB Adobe PDF Visualizza/Apri
Pubblicazioni consigliate

Licenza Creative Commons
I metadati presenti in IRIS UNIMORE sono rilasciati con licenza Creative Commons CC0 1.0 Universal, mentre i file delle pubblicazioni sono rilasciati con licenza Attribuzione 4.0 Internazionale (CC BY 4.0), salvo diversa indicazione.
In caso di violazione di copyright, contattare Supporto Iris

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/11380/1204843
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact