This paper presents the results of a study conducted on written narratives produced by two fifth-grade primary school classes involved in the project Observing the Interlanguage. The aim was to evaluate the effects of a pedagogical intervention in which the pupils were guided to observe the linguistic-discursive properties of oral speech and written texts (literary texts and texts produced by the students themselves) concerning the use of reported speech. The results show that the narratives written by the children in the experimental classes are more vivid than those written by their peers in the control classes, thanks to the greater use of direct speech. The study demonstrates the effectiveness of pedagogical interventions which give pupils an active role as “little researchers" and involve them in collaborative tasks of observation and manipulation of their own and others’ texts.
L’articolo presenta i risultati di uno studio condotto sulle narrazioni scritte di bambini di due classi quinte della scuola primaria coinvolte nel progetto Osservare l’Interlingua. Lo scopo della ricerca era valutare gli effetti di una sperimentazione educativa incentrata su attività di osservazione delle proprietà linguistico-discorsive di testi orali e scritti (letterari e prodotti dagli alunni stessi) sulle scelte dei bambini in merito all’uso del discorso riportato. I risultati ottenuti, messi a confronto con quelli di due classi di controllo, mostrano che chi ha partecipato alla sperimentazione scrive narrazioni più vivaci, anche perché fa maggiore uso del discorso diretto. Lo studio dimostra quindi l’efficacia di percorsi di educazione linguistica che attribuiscono agli alunni un ruolo attivo, “da piccoli ricercatori”, coinvolgendoli in attività collaborative di osservazione e manipolazione di testi propri e altrui.
Le voci dei personaggi: insegnare l’uso del discorso riportato nella scuola primaria / Borghetti, Claudia; Ferrari, Stefania; Lazzaretti, Letizia; Pallotti, Gabriele; Zanoni, Greta. - In: ITALIANO A SCUOLA. - ISSN 2704-8128. - 1 (2019):(2019), pp. 1-24. [10.6092/issn.2704-8128/9946]
Le voci dei personaggi: insegnare l’uso del discorso riportato nella scuola primaria
Letizia Lazzaretti;Gabriele Pallotti;
2019
Abstract
This paper presents the results of a study conducted on written narratives produced by two fifth-grade primary school classes involved in the project Observing the Interlanguage. The aim was to evaluate the effects of a pedagogical intervention in which the pupils were guided to observe the linguistic-discursive properties of oral speech and written texts (literary texts and texts produced by the students themselves) concerning the use of reported speech. The results show that the narratives written by the children in the experimental classes are more vivid than those written by their peers in the control classes, thanks to the greater use of direct speech. The study demonstrates the effectiveness of pedagogical interventions which give pupils an active role as “little researchers" and involve them in collaborative tasks of observation and manipulation of their own and others’ texts.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
19borghetti et al disc riportato scuola primaria.pdf
Open access
Descrizione: articolo principale
Tipologia:
Versione pubblicata dall'editore
Dimensione
975.81 kB
Formato
Adobe PDF
|
975.81 kB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
Pubblicazioni consigliate
I metadati presenti in IRIS UNIMORE sono rilasciati con licenza Creative Commons CC0 1.0 Universal, mentre i file delle pubblicazioni sono rilasciati con licenza Attribuzione 4.0 Internazionale (CC BY 4.0), salvo diversa indicazione.
In caso di violazione di copyright, contattare Supporto Iris