The new integrated educational paths of the Italian University Museums Network The museums of eight Universities of the Italian University Museums Network (Bari, Chieti-Pescara, Ferrara, Florence, “La Sapienza” in Rome, Perugia, Siena, Tuscia, to which were added two large museums, the Regional Natural Sciences of Turin and Reggio Emilia City Museums), coordinated by University of Modena and Reggio Emilia, experiment new educational programs that combine school education generalist approach with University education, highly specialized, experimental and technically advanced. The project aims to promote scientific culture in the IV and V high school classes, also through a better use of scientific laboratories and multimedia tools. The classes will be involved with initiatives to encourage communication with the world of research and scientific production, in order to raise widespread awareness of the importance of science and technology for everyday life and for sustainable development of society.Key words: museum education, museum network, time, color, biodiversity

musei di otto Università della Rete Italiana dei Musei Universitari (Bari, Chieti-Pescara, Ferrara, Firenze, “La Sapienza” Roma, Perugia, Siena e Tuscia, a cui si sono aggiunti due grandi musei, il Museo Regionale di Scienze Naturali di Torino e i Musei Civici di Reggio Emilia), coordinati dall’Università di Modena e Reggio Emilia, sperimentano nuovi percorsi educativi combinando l’approccio dell’educazione scolastica di impronta generalista con quella universitaria, altamente specialistica, sperimentale e tecnicamente avanzata. Il progetto vuole promuovere la cultura scientifica nelle IV e V classi delle scuole superiori, anche attraverso un migliore utilizzo dei laboratori scientifici e di strumenti multimediali, coinvolgendole con iniziative capaci di favorire la comunicazione con il mondo della ricerca e della produzione scientifica, così da far crescere una diffusa consapevolezza sull’importanza della scienza e della tecnologia per la vita quotidiana e per lo sviluppo sostenibile della società

I nuovi percorsi educativi della Rete Italiana dei Musei Universitari / Corradini, Elena. - 18/2019:(2019), pp. 39-44. (Intervento presentato al convegno I musei al tempo della crisi. Problemi, soluzioni, opportunità XXVI CONGRESSO ANMS Associazione Nazionale Musei Scientifici tenutosi a Trieste nel 16-18 novembre 2016).

I nuovi percorsi educativi della Rete Italiana dei Musei Universitari

Elena Corradini
2019

Abstract

The new integrated educational paths of the Italian University Museums Network The museums of eight Universities of the Italian University Museums Network (Bari, Chieti-Pescara, Ferrara, Florence, “La Sapienza” in Rome, Perugia, Siena, Tuscia, to which were added two large museums, the Regional Natural Sciences of Turin and Reggio Emilia City Museums), coordinated by University of Modena and Reggio Emilia, experiment new educational programs that combine school education generalist approach with University education, highly specialized, experimental and technically advanced. The project aims to promote scientific culture in the IV and V high school classes, also through a better use of scientific laboratories and multimedia tools. The classes will be involved with initiatives to encourage communication with the world of research and scientific production, in order to raise widespread awareness of the importance of science and technology for everyday life and for sustainable development of society.Key words: museum education, museum network, time, color, biodiversity
2019
I musei al tempo della crisi. Problemi, soluzioni, opportunità XXVI CONGRESSO ANMS Associazione Nazionale Musei Scientifici
Trieste
16-18 novembre 2016
18/2019
39
44
Corradini, Elena
I nuovi percorsi educativi della Rete Italiana dei Musei Universitari / Corradini, Elena. - 18/2019:(2019), pp. 39-44. (Intervento presentato al convegno I musei al tempo della crisi. Problemi, soluzioni, opportunità XXVI CONGRESSO ANMS Associazione Nazionale Musei Scientifici tenutosi a Trieste nel 16-18 novembre 2016).
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
TRIESTE DEF 18.pdf

Open access

Descrizione: file pdf
Tipologia: Versione pubblicata dall'editore
Dimensione 649.94 kB
Formato Adobe PDF
649.94 kB Adobe PDF Visualizza/Apri
Pubblicazioni consigliate

Licenza Creative Commons
I metadati presenti in IRIS UNIMORE sono rilasciati con licenza Creative Commons CC0 1.0 Universal, mentre i file delle pubblicazioni sono rilasciati con licenza Attribuzione 4.0 Internazionale (CC BY 4.0), salvo diversa indicazione.
In caso di violazione di copyright, contattare Supporto Iris

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/11380/1184451
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact