In this paper I discuss two issues that bring into play interrelations between pragmatics and general linguistics, and linguistic education at school. They are: a) the relationship between sentence constituency and speakers’ acts of reference (plus information dynamics), b) the problems that two “simplified” grammar models, currently in fashion in Italian schools, pose to the understanding of sentence structure and meaning, especially with regards to reference resolution.

Tra il dire e il fare: grammatica e pragmatica a scuola. Su costituenti, significati e referenti / Calaresu, E. - 9:(2019), pp. 29-45.

Tra il dire e il fare: grammatica e pragmatica a scuola. Su costituenti, significati e referenti

Calaresu E
2019

Abstract

In this paper I discuss two issues that bring into play interrelations between pragmatics and general linguistics, and linguistic education at school. They are: a) the relationship between sentence constituency and speakers’ acts of reference (plus information dynamics), b) the problems that two “simplified” grammar models, currently in fashion in Italian schools, pose to the understanding of sentence structure and meaning, especially with regards to reference resolution.
2019
feb-2019
Lingua in contesto. La prospettiva pragmatica
Nuzzo Elena ; Vedder Ineke
9788897657293
9788897657309
AItLA - Associazione Italiana di Linguistica Applicata
ITALIA
Tra il dire e il fare: grammatica e pragmatica a scuola. Su costituenti, significati e referenti / Calaresu, E. - 9:(2019), pp. 29-45.
Calaresu, E
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
Calaresu 2019 - Tra il dire e il fare (AITLA9).pdf

Open access

Descrizione: Articolo principale
Tipologia: Versione pubblicata dall'editore
Dimensione 447.63 kB
Formato Adobe PDF
447.63 kB Adobe PDF Visualizza/Apri
Pubblicazioni consigliate

Licenza Creative Commons
I metadati presenti in IRIS UNIMORE sono rilasciati con licenza Creative Commons CC0 1.0 Universal, mentre i file delle pubblicazioni sono rilasciati con licenza Attribuzione 4.0 Internazionale (CC BY 4.0), salvo diversa indicazione.
In caso di violazione di copyright, contattare Supporto Iris

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/11380/1171818
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact