Proceeding from different definitions of 'old age' the later stages of life in advertising are in the focus of our empirical study. The analysis of the language of elderly people in advertising has hitherto been neglected in the framework of this otherwise very popular research domain. Considering the percentage of this group within the population and the development of the buying power of older people, the interest of the advertising sector in senior citizens can be expected to increase in the future, in comparison to the target group of young people and adolescents. How does advertising react to this economically potent group of 'old people' that is allegedly extremely inclined to buy? Methodologically it seems suitable for a first linguistic approach to the topic to select age-specific products as a starting-point. We will draw on examples predominantly from cosmetic advertising, determining in particular age-specific linguistic features and comparing in an exemplary way German and Italian advertisements.

Partendo dalle diverse definizioni di "età", sono presi in esame gli anziani negli annunci pubblicitari. La ricerca linguistica nella pubblicità, e in generale, ha finora prestato scarsa attenzione al linguaggio degli anziani – a fronte di una sempre più prevalenza di tale gruppo nella società e alla comparazione con il linguaggio dei giovani. Tenendo conto del potere d'acquisto, l'interesse della pubblicità nei confronti degli anziani dovrebbe essere maggiore rispetto a quella dei giovani. Come reagisce la pubblicità a questo gruppo target economicamente forte e probabilmente con maggiore capacità di spesa? Il criterio metodologico si basa sulla presa in esame dei prodotti specifici per consumatori di terza età e in seguito si analizzano le caratteristiche soprattutto linguistiche di tali prodotti in riviste tedesche e italiane. In fine sono presi in esame esempi dalla pubblicità cosmetica.

Alter in der Werbung – zur altersspezifischen Sprache in deutsch- und italienischsprachigen Kosmetikanzeigen / Kaunzner, U. A.; Reimann, S.. - STAMPA. - (2012), pp. 177-218.

Alter in der Werbung – zur altersspezifischen Sprache in deutsch- und italienischsprachigen Kosmetikanzeigen

U.A. Kaunzner;
2012

Abstract

Proceeding from different definitions of 'old age' the later stages of life in advertising are in the focus of our empirical study. The analysis of the language of elderly people in advertising has hitherto been neglected in the framework of this otherwise very popular research domain. Considering the percentage of this group within the population and the development of the buying power of older people, the interest of the advertising sector in senior citizens can be expected to increase in the future, in comparison to the target group of young people and adolescents. How does advertising react to this economically potent group of 'old people' that is allegedly extremely inclined to buy? Methodologically it seems suitable for a first linguistic approach to the topic to select age-specific products as a starting-point. We will draw on examples predominantly from cosmetic advertising, determining in particular age-specific linguistic features and comparing in an exemplary way German and Italian advertisements.
2012
Il linguaggio della pubblicità italiano e tedesco: teoria e prassi - Italienische und deutsche Werbesprache: Theorie und Praxis
Cotticelli Kurras, Paola; Ronneberger-Sibold, Elke; Wahl, Sabine
9788862744270
Edizioni dell'Orso
ITALIA
Alter in der Werbung – zur altersspezifischen Sprache in deutsch- und italienischsprachigen Kosmetikanzeigen / Kaunzner, U. A.; Reimann, S.. - STAMPA. - (2012), pp. 177-218.
Kaunzner, U. A.; Reimann, S.
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
Kaunzner, U.A. : Reimann, S. (2012) Alter in der Werbung - zur altersspezifischen Sprache in deutsch- und italienischsprachigen Kosmetikanzeigen - Il linguagio della pubblicita italiano e tedesco … (Eds. Cotticelli Kurras:Ronneberger-Sibold:Wahl).pdf

Accesso riservato

Descrizione: Kaunzner, U.A. : Reimann, S. (2012) Alter in der Werbung - zur altersspezifischen Sprache in deutsch- und italienischsprachigen Kosmetikanzeigen
Tipologia: Versione pubblicata dall'editore
Dimensione 674.39 kB
Formato Adobe PDF
674.39 kB Adobe PDF   Visualizza/Apri   Richiedi una copia
Pubblicazioni consigliate

Licenza Creative Commons
I metadati presenti in IRIS UNIMORE sono rilasciati con licenza Creative Commons CC0 1.0 Universal, mentre i file delle pubblicazioni sono rilasciati con licenza Attribuzione 4.0 Internazionale (CC BY 4.0), salvo diversa indicazione.
In caso di violazione di copyright, contattare Supporto Iris

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/11380/1170455
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact