This essay analyzes play as a genuine expression of the spirit of childhood, characterized by curiosity and ability of thinking and creating: it links the boy to the scientist and to the artist. The thinking of Huizinga, author of Homo ludens, and of Freud, exegete of Schliemann, the playful disposition of Darwin and Fabre, the Einstein's desire to remain children all life long, are in relation with the art of Klee and Hergé and the poetry of Saba and Fellini, and finally with the philosophy of Nietzsche.

Scienza, creatività e genio ludico / Scarpelli, Giacomo. - In: S&F SCIENZAEFILOSOFIA.IT.. - ISSN 2036-2927. - 20:(2018), pp. 297-306.

Scienza, creatività e genio ludico

GIACOMO SCARPELLI
2018

Abstract

This essay analyzes play as a genuine expression of the spirit of childhood, characterized by curiosity and ability of thinking and creating: it links the boy to the scientist and to the artist. The thinking of Huizinga, author of Homo ludens, and of Freud, exegete of Schliemann, the playful disposition of Darwin and Fabre, the Einstein's desire to remain children all life long, are in relation with the art of Klee and Hergé and the poetry of Saba and Fellini, and finally with the philosophy of Nietzsche.
2018
31-dic-2018
20
297
306
Scienza, creatività e genio ludico / Scarpelli, Giacomo. - In: S&F SCIENZAEFILOSOFIA.IT.. - ISSN 2036-2927. - 20:(2018), pp. 297-306.
Scarpelli, Giacomo
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
S&F-Scienza,creatività,ludico.pdf

Open access

Descrizione: Testo articolo pubblicato
Tipologia: Versione pubblicata dall'editore
Dimensione 531.04 kB
Formato Adobe PDF
531.04 kB Adobe PDF Visualizza/Apri
S&Fn.20.pdf

Open access

Descrizione: Numero completo della rivista
Tipologia: Versione pubblicata dall'editore
Dimensione 3.78 MB
Formato Adobe PDF
3.78 MB Adobe PDF Visualizza/Apri
Pubblicazioni consigliate

Licenza Creative Commons
I metadati presenti in IRIS UNIMORE sono rilasciati con licenza Creative Commons CC0 1.0 Universal, mentre i file delle pubblicazioni sono rilasciati con licenza Attribuzione 4.0 Internazionale (CC BY 4.0), salvo diversa indicazione.
In caso di violazione di copyright, contattare Supporto Iris

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/11380/1168940
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact