The article examines, through methodological references to semiotics and film studies, the textual mechanisms of video essay, placed in the perspective of an evolution of studies on remix and remake, as audio-visual practices of recombination. The essay describes the analytical will aimed at deepening and explaining, through a collective practice of commentary, and a communicative pact with the users which, through mediation dynamics, tends to make clear, using exemplification and comparison, the implicit elements of the analysed work. By placing the phenomenon in a broader selection and composition logic (Manovich), the video essay appears similar to a form of tutorial that, however, through a hybrid statute placed between educational and entertainment, calls into question the authority of the institutional figures linked to audio-visual knowledge.
L’articolo prende in esame, mediante riferimenti metodologici alla semiotica e ai film studies, i meccanismi testuali del video essay, inseriti nella prospettiva di un’evoluzione degli studi sul remix e sul remake, in quanto pratiche audiovisive della ricombinazione. Del video essay vengono descritti la volontà analitica tesa all’approfondimento e alla spiegazione, attraverso una prassi collettiva del commento, e un patto comunicativo con i fruitori che, attraverso dinamiche di mediazione, tende a rendere evidenti, mediante l’impiego della esemplificazione e della comparazione, gli impliciti dell’opera analizzata. Collocando il fenomeno in una più ampia “logica della selezione” (Manovich) e della composizione, il video essay appare affine a una forma di tutorial che però, attraverso uno statuto ibrido posto tra l’educational e l’entertainment, mette in discussione l’autorevolezza delle figure istituzionali legate al sapere audiovisivo.
Editing is anything: pratiche di video essay, tra semiotica ed estetica / Dusi, Nicola; Spaziante, Lucio. - In: CINERGIE. - ISSN 2280-9481. - 13:(2018), pp. 7-19. [10.6092/issn.2280-9481/7935]
Editing is anything: pratiche di video essay, tra semiotica ed estetica
Dusi Nicola
Writing – Original Draft Preparation
;SPAZIANTE, LUCIO
Writing – Original Draft Preparation
2018
Abstract
The article examines, through methodological references to semiotics and film studies, the textual mechanisms of video essay, placed in the perspective of an evolution of studies on remix and remake, as audio-visual practices of recombination. The essay describes the analytical will aimed at deepening and explaining, through a collective practice of commentary, and a communicative pact with the users which, through mediation dynamics, tends to make clear, using exemplification and comparison, the implicit elements of the analysed work. By placing the phenomenon in a broader selection and composition logic (Manovich), the video essay appears similar to a form of tutorial that, however, through a hybrid statute placed between educational and entertainment, calls into question the authority of the institutional figures linked to audio-visual knowledge.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
Dusi Spaziante Cinergie 2018.pdf
Open access
Descrizione: articolo pubblicato
Tipologia:
Versione pubblicata dall'editore
Dimensione
128.74 kB
Formato
Adobe PDF
|
128.74 kB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
Pubblicazioni consigliate
I metadati presenti in IRIS UNIMORE sono rilasciati con licenza Creative Commons CC0 1.0 Universal, mentre i file delle pubblicazioni sono rilasciati con licenza Attribuzione 4.0 Internazionale (CC BY 4.0), salvo diversa indicazione.
In caso di violazione di copyright, contattare Supporto Iris