Starting with a brief description of the evolution of the EU airline industry after the opening of market to the low-cost carriers, this chapter offers a reflection on the use of these air carriers for the development of a new form of tourism that in the project Centrality of Territories was defined s-Low. This perspective is inspired by the idea of slow tourism, but at the same time gets away from it, taking the potential envisaged by low-cost air connections as a constitutive element of the relationship slow/fast freed from connotations of values stereotyped, recovering an idea of sustainability more complex and suited to highly urbanized areas such as Europe. Presenting the context, starting from the situation of low-cost mobility airline in Europe and the description of slow tourism, this chapter offers a new interpretation of these phenomena, introducing the concept of s-Low.
Il presente capitolo, partendo da una breve descrizione dell’evoluzione del settore aereo europeo dopo l’ingresso sul mercato delle compagnie a basso costo, prospetta una riflessione sul ruolo di tali vettori per lo sviluppo di una nuova forma di turismo che nell’ambito del progetto Centralità dei Territori è stato definito s-Low. Questa prospettiva si ispira all’idea di turismo slow, ma allo stesso tempo se ne discosta, assumendo la potenzialità data dai collegamenti aerei low-cost quale elemento costitutivo di una relazione lento/veloce liberata da connotazioni di valori stereotipate, recuperando un’idea di sostenibilità più complessa e consona ai territori fortemente urbanizzati, come quelli europei. Presentando il contesto di riferimento, in base alla mobilità aerea low-cost in Europa e allo slow tourism, si propone una nuova interpretazione di questi fenomeni, assumendo l’idea di s-Low.
La mobilità aerea low-cost in Europa e la sostenibilità turistica s-Low / Belotti, Sara. - STAMPA. - (2015), pp. 33-52.
La mobilità aerea low-cost in Europa e la sostenibilità turistica s-Low
BELOTTI, SARA
2015
Abstract
Starting with a brief description of the evolution of the EU airline industry after the opening of market to the low-cost carriers, this chapter offers a reflection on the use of these air carriers for the development of a new form of tourism that in the project Centrality of Territories was defined s-Low. This perspective is inspired by the idea of slow tourism, but at the same time gets away from it, taking the potential envisaged by low-cost air connections as a constitutive element of the relationship slow/fast freed from connotations of values stereotyped, recovering an idea of sustainability more complex and suited to highly urbanized areas such as Europe. Presenting the context, starting from the situation of low-cost mobility airline in Europe and the description of slow tourism, this chapter offers a new interpretation of these phenomena, introducing the concept of s-Low.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
Allegato a1 articolocentralitycap2.pdf
Open access
Tipologia:
VOR - Versione pubblicata dall'editore
Dimensione
404.6 kB
Formato
Adobe PDF
|
404.6 kB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
Pubblicazioni consigliate
I metadati presenti in IRIS UNIMORE sono rilasciati con licenza Creative Commons CC0 1.0 Universal, mentre i file delle pubblicazioni sono rilasciati con licenza Attribuzione 4.0 Internazionale (CC BY 4.0), salvo diversa indicazione.
In caso di violazione di copyright, contattare Supporto Iris