We investigate the determinants of the education gender gap in Italy in historical perspective with a focus on the influence of family structure. We capture the latter with two indicators: residential habits (nuclear vs. complex families) and inheritance rules (partition vs. primogeniture). After controlling for economic, institutional, religious, and cultural factors, we find that over the 1861-1901 period family structure is a driver of the education gender gap, with a higher female to male enrollment rate ratio in upper primary schools being associated with nuclear residential habits and equal partition of inheritance. We also find that only the effect of inheritance rules persists over the 1971-2001 period.
Family structure and the education gender gap: Evidence from Italian Provinces / Bertocchi, Graziella; Bozzano, Monica. - In: CESIFO ECONOMIC STUDIES. - ISSN 1610-241X. - STAMPA. - 61:1(2015), pp. 263-300. [10.1093/cesifo/ifu026]
Data di pubblicazione: | 2015 | |
Data di prima pubblicazione: | 20-ago-2014 | |
Titolo: | Family structure and the education gender gap: Evidence from Italian Provinces | |
Autore/i: | Bertocchi, Graziella; Bozzano, Monica | |
Autore/i UNIMORE: | ||
Digital Object Identifier (DOI): | http://dx.doi.org/10.1093/cesifo/ifu026 | |
Rivista: | ||
Volume: | 61 | |
Fascicolo: | 1 | |
Pagina iniziale: | 263 | |
Pagina finale: | 300 | |
Codice identificativo ISI: | WOS:000351014000012 | |
Codice identificativo Scopus: | 2-s2.0-84941636090 | |
Citazione: | Family structure and the education gender gap: Evidence from Italian Provinces / Bertocchi, Graziella; Bozzano, Monica. - In: CESIFO ECONOMIC STUDIES. - ISSN 1610-241X. - STAMPA. - 61:1(2015), pp. 263-300. [10.1093/cesifo/ifu026] | |
Tipologia | Articolo su rivista |
File in questo prodotto:
File | Descrizione | Tipologia | |
---|---|---|---|
cesifo2015.pdf | Articolo principale | Versione dell'editore (versione pubblicata) | Open Access Visualizza/Apri |
Pubblicazioni consigliate

I metadati presenti in IRIS UNIMORE sono rilasciati con licenza Creative Commons CC0 1.0 Universal, mentre i file delle pubblicazioni sono rilasciati con licenza Attribuzione 4.0 Internazionale (CC BY 4.0), salvo diversa indicazione.
In caso di violazione di copyright, contattare Supporto Iris