This volume examines in more detail the relationship between knowledge and competence in secondary school and, presenting research project results, offers answers to the need for consistent solutions resulting from solid researches and analysis. The introduction of dual programmes in secondary school, in particular, strongly urges teachers to define, identify, develop and assess (currently) unspecified skills in disciplinary and interdisciplinary fields. The starting hypothesis led the research group to investigate whether critical thinking skills improve when writing practice resorts to stimuli of Italian literary origin. In detail, their progress is interpreted as the advancement from interpretation to argumentation about the text. The study provides models of strategies and solutions which may support teachers’ work and help them to respond to contemporary educational needs.

Nell’ambito della didattica museale, sempre maggiore attenzione è posta da parte dei ricercatori di settore alle esperienze dei visitatori, con studi che si concentrano sulle analisi dei profili dei differenti destinatari delle proposte didattiche offerte e sullo sviluppo di percorsi sempre più individualizzati. Nel contempo, la concezione dell’apprendimento come non più riferibile solo all’ambito delle conoscenze acquisite, ma soprattuttoalle competenze sviluppate e sfruttabili per tutto il corso della vita, ha consentito lo sviluppo di ricerche e metodi didattici che vedono l’educazione del discente come un processo ampio, complesso e soprattutto sociale. Il volume descrive un modello, sviluppato nell’ambito del progetto europeo Erasmus Plus DICHE- Digital Innovation in Cultural Heritage Education, che mira a integrare la fruizione museale nella didattica della scuola primaria con il sostegno delle nuove tecnologie disponibili e lo sviluppo di competenze trasversali rilevanti, quali la capacità di comunicare e collaborare, essere creativi e abili pensatori critici.

Il Patrimonio culturale per lo sviluppo delle competenze nella scuola primaria / Poce, Antonella. - (2018), pp. 1-98.

Il Patrimonio culturale per lo sviluppo delle competenze nella scuola primaria

Antonella Poce
2018

Abstract

This volume examines in more detail the relationship between knowledge and competence in secondary school and, presenting research project results, offers answers to the need for consistent solutions resulting from solid researches and analysis. The introduction of dual programmes in secondary school, in particular, strongly urges teachers to define, identify, develop and assess (currently) unspecified skills in disciplinary and interdisciplinary fields. The starting hypothesis led the research group to investigate whether critical thinking skills improve when writing practice resorts to stimuli of Italian literary origin. In detail, their progress is interpreted as the advancement from interpretation to argumentation about the text. The study provides models of strategies and solutions which may support teachers’ work and help them to respond to contemporary educational needs.
2018
9788891768605
Franco Angeli
ITALIA
Il Patrimonio culturale per lo sviluppo delle competenze nella scuola primaria / Poce, Antonella. - (2018), pp. 1-98.
Poce, Antonella
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
9788891768605_Poce.pdf

Accesso riservato

Dimensione 3.38 MB
Formato Adobe PDF
3.38 MB Adobe PDF   Visualizza/Apri   Richiedi una copia
Pubblicazioni consigliate

Licenza Creative Commons
I metadati presenti in IRIS UNIMORE sono rilasciati con licenza Creative Commons CC0 1.0 Universal, mentre i file delle pubblicazioni sono rilasciati con licenza Attribuzione 4.0 Internazionale (CC BY 4.0), salvo diversa indicazione.
In caso di violazione di copyright, contattare Supporto Iris

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/11380/1228052
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact