This volume examines in more detail the relationship between knowledge and competence in secondary school and, presenting research project results, offers answers to the need for consistent solutions resulting from solid researches and analysis. The introduction of dual programmes in secondary school, in particular, strongly urges teachers to define, identify, develop and assess (currently) unspecified skills in disciplinary and interdisciplinary fields. The starting hypothesis led the research group to investigate whether critical thinking skills improve when writing practice resorts to stimuli of Italian literary origin. In detail, their progress is interpreted as the advancement from interpretation to argumentation about the text. The study provides models of strategies and solutions which may support teachers’ work and help them to respond to contemporary educational needs.
Il volume propone una riflessione critica sul rapporto conoscenze e competenze nella scuola secondaria e riferisce dei risultati di un’esperienza realizzata per rispondere all’esigenza di trovare soluzioni educative coerenti e che siano allo stesso tempo il frutto di ricerche e analisi strutturate. L’introduzione dell’alternanza scuola-lavoro nella scuola secondaria, in particolare, sollecita in modo sempre più pressante gli insegnanti nella definizione, individuazione, sviluppo e valutazione di non meglio precisate “competenze” inquadrate in ambiti disciplinari e interdisciplinari. Attraverso la verifica dell’ipotesi di partenza, tesa a verificare se promuovendo l’attività di scrittura tramite il ricorso a stimoli tratti dalla letteratura italiana, migliorino le capacità di pensiero critico, individuate nel passaggio dall’interpretazione all’argomentazione libera sul testo fornito, il presente studio ha voluto fornire modelli di pratiche e procedure per una risposta efficace alle richieste del contesto in cui tutti
Verba Sequentur. Pensiero e scrittura per uno sviluppo critico delle competenze nella scuola secondaria / Poce, Antonella. - (2017), pp. 1-77.
Verba Sequentur. Pensiero e scrittura per uno sviluppo critico delle competenze nella scuola secondaria
Antonella Poce
2017
Abstract
This volume examines in more detail the relationship between knowledge and competence in secondary school and, presenting research project results, offers answers to the need for consistent solutions resulting from solid researches and analysis. The introduction of dual programmes in secondary school, in particular, strongly urges teachers to define, identify, develop and assess (currently) unspecified skills in disciplinary and interdisciplinary fields. The starting hypothesis led the research group to investigate whether critical thinking skills improve when writing practice resorts to stimuli of Italian literary origin. In detail, their progress is interpreted as the advancement from interpretation to argumentation about the text. The study provides models of strategies and solutions which may support teachers’ work and help them to respond to contemporary educational needs.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
9788891752321_Poce.pdf
Accesso riservato
Dimensione
3.05 MB
Formato
Adobe PDF
|
3.05 MB | Adobe PDF | Visualizza/Apri Richiedi una copia |
Pubblicazioni consigliate
I metadati presenti in IRIS UNIMORE sono rilasciati con licenza Creative Commons CC0 1.0 Universal, mentre i file delle pubblicazioni sono rilasciati con licenza Attribuzione 4.0 Internazionale (CC BY 4.0), salvo diversa indicazione.
In caso di violazione di copyright, contattare Supporto Iris