In this paper an educational laboratory work on phase diagrams is presented. The phase diagrams are at the basis of many technological processes involving materials with peculiar properties to produce artifacts of our everyday life. Our proposal is a learning tool on phase transitions, based on computer on line experiments and problem solving activities. In particular it is oriented to the analysis of: a) unary pressure-temperature diagram, b) binary lens-like diagram, and c) binary eutectic diagram. The proposal is thought to gradually proceed towards increasing difficulties so that the activities can be selected and used at various levels.

Costruire i diagrammi di fase dai dati sperimentali: una proposta didattica / Corni, Federico; Ottaviani, Giampiero; M., Michelini. - In: LA FISICA NELLA SCUOLA. - ISSN 1120-6527. - STAMPA. - XXXVII:(2005), pp. 157-166.

Costruire i diagrammi di fase dai dati sperimentali: una proposta didattica

CORNI, Federico;OTTAVIANI, Giampiero;
2005

Abstract

In this paper an educational laboratory work on phase diagrams is presented. The phase diagrams are at the basis of many technological processes involving materials with peculiar properties to produce artifacts of our everyday life. Our proposal is a learning tool on phase transitions, based on computer on line experiments and problem solving activities. In particular it is oriented to the analysis of: a) unary pressure-temperature diagram, b) binary lens-like diagram, and c) binary eutectic diagram. The proposal is thought to gradually proceed towards increasing difficulties so that the activities can be selected and used at various levels.
2005
XXXVII
157
166
Costruire i diagrammi di fase dai dati sperimentali: una proposta didattica / Corni, Federico; Ottaviani, Giampiero; M., Michelini. - In: LA FISICA NELLA SCUOLA. - ISSN 1120-6527. - STAMPA. - XXXVII:(2005), pp. 157-166.
Corni, Federico; Ottaviani, Giampiero; M., Michelini
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
DDF - La Fisica nella Scuola v2.pdf

Accesso riservato

Descrizione: Testo
Tipologia: Versione dell'autore revisionata e accettata per la pubblicazione
Dimensione 64.02 kB
Formato Adobe PDF
64.02 kB Adobe PDF   Visualizza/Apri   Richiedi una copia
Figure.pdf

Accesso riservato

Descrizione: Figure
Tipologia: Versione dell'autore revisionata e accettata per la pubblicazione
Dimensione 100.12 kB
Formato Adobe PDF
100.12 kB Adobe PDF   Visualizza/Apri   Richiedi una copia
Pubblicazioni consigliate

Licenza Creative Commons
I metadati presenti in IRIS UNIMORE sono rilasciati con licenza Creative Commons CC0 1.0 Universal, mentre i file delle pubblicazioni sono rilasciati con licenza Attribuzione 4.0 Internazionale (CC BY 4.0), salvo diversa indicazione.
In caso di violazione di copyright, contattare Supporto Iris

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/11380/450532
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact