The article examines, through methodological references to semiotics and film studies, the textual mechanisms of video essay, placed in the perspective of an evolution of studies on remix and remake, as audio-visual practices of recombination. The essay describes the analytical will aimed at deepening and explaining, through a collective practice of commentary, and a communicative pact with the users which, through mediation dynamics, tends to make clear, using exemplification and comparison, the implicit elements of the analysed work. By placing the phenomenon in a broader selection and composition logic (Manovich), the video essay appears similar to a form of tutorial that, however, through a hybrid statute placed between educational and entertainment, calls into question the authority of the institutional figures linked to audio-visual knowledge.

L’articolo prende in esame, mediante riferimenti metodologici alla semiotica e ai film studies, i meccanismi testuali del video essay, inseriti nella prospettiva di un’evoluzione degli studi sul remix e sul remake, in quanto pratiche audiovisive della ricombinazione. Del video essay vengono descritti la volontà analitica tesa all’approfondimento e alla spiegazione, attraverso una prassi collettiva del commento, e un patto comunicativo con i fruitori che, attraverso dinamiche di mediazione, tende a rendere evidenti, mediante l’impiego della esemplificazione e della comparazione, gli impliciti dell’opera analizzata. Collocando il fenomeno in una più ampia “logica della selezione” (Manovich) e della composizione, il video essay appare affine a una forma di tutorial che però, attraverso uno statuto ibrido posto tra l’educational e l’entertainment, mette in discussione l’autorevolezza delle figure istituzionali legate al sapere audiovisivo.

Editing is anything: pratiche di video essay, tra semiotica ed estetica / Dusi, Nicola; Spaziante, Lucio. - In: CINERGIE. - ISSN 2280-9481. - 13:(2018), pp. 7-19. [10.6092/issn.2280-9481/7935]

Editing is anything: pratiche di video essay, tra semiotica ed estetica

Dusi Nicola
Writing – Original Draft Preparation
;
SPAZIANTE, LUCIO
Writing – Original Draft Preparation
2018

Abstract

The article examines, through methodological references to semiotics and film studies, the textual mechanisms of video essay, placed in the perspective of an evolution of studies on remix and remake, as audio-visual practices of recombination. The essay describes the analytical will aimed at deepening and explaining, through a collective practice of commentary, and a communicative pact with the users which, through mediation dynamics, tends to make clear, using exemplification and comparison, the implicit elements of the analysed work. By placing the phenomenon in a broader selection and composition logic (Manovich), the video essay appears similar to a form of tutorial that, however, through a hybrid statute placed between educational and entertainment, calls into question the authority of the institutional figures linked to audio-visual knowledge.
2018
12-lug-2018
13
7
19
Editing is anything: pratiche di video essay, tra semiotica ed estetica / Dusi, Nicola; Spaziante, Lucio. - In: CINERGIE. - ISSN 2280-9481. - 13:(2018), pp. 7-19. [10.6092/issn.2280-9481/7935]
Dusi, Nicola; Spaziante, Lucio
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
Dusi Spaziante Cinergie 2018.pdf

Open access

Descrizione: articolo pubblicato
Tipologia: Versione pubblicata dall'editore
Dimensione 128.74 kB
Formato Adobe PDF
128.74 kB Adobe PDF Visualizza/Apri
Pubblicazioni consigliate

Licenza Creative Commons
I metadati presenti in IRIS UNIMORE sono rilasciati con licenza Creative Commons CC0 1.0 Universal, mentre i file delle pubblicazioni sono rilasciati con licenza Attribuzione 4.0 Internazionale (CC BY 4.0), salvo diversa indicazione.
In caso di violazione di copyright, contattare Supporto Iris

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/11380/1167297
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact